Jak skutecznie obniżyć spalanie w ciągniku rolniczym?

Maszyny rolnicze stanowią narzędzie pracy każdego rolnika. Ich eksploatacja niesie jednak za sobą znaczne koszty, zwłaszcza jeśli pracują przez wiele godzin dziennie. Szczególnie dotyczy to ciągników rolniczych, które mają szerokie zastosowanie i są intensywnie eksploatowane przez cały rok, niezależnie od sezonu. Większość środków finansowych pochłania zużywane przez nie paliwo. Dlatego warto sprawdzić, jak zmniejszyć jego zużycie.

 

Spalanie paliwa w ciągniku – co na nie wpływa?

 

Problem wysokiego spalania dotyczy nie tylko rolników, ale wszystkich użytkowników pojazdów. Różnica pomiędzy właścicielami gospodarstw rolnych a prywatnymi użytkownikami aut osobowych polega jednak na tym, że ci pierwsi muszą poniesione koszty uwzględnić w procesie produkcji. Biorąc pod uwagę galopujące ceny paliw, czują oni niepokój przed utratą opłacalności produkcji rolnej.

 

Spalanie paliwa przez ciągnik nie jest jednak wartością stałą. Wprawdzie główne znaczenie ma tu model pojazdu oraz jego wiek i stan techniczny, jednak nad tym ostatnim można popracować i postarać się o poprawę wyników. Pomimo to inwestycja w nową maszynę jest pierwszym krokiem w kierunku oszczędności. Drugi to właściwe dopasowanie modelu ciągnika do innych maszyn, z którymi będzie współpracował. Chodzi tu o czynniki takie jak:

  • dostosowanie szerokości pługa do traktora czy dopompowanie opon podczas pracy na pochyłościach,
  • odpowiednie dociążenie zespołu,
  • sprawność pracy elementów roboczych (wyeliminowanie tarcia przez konserwację lub wymianę na nowe podzespoły),
  • dobieranie odpowiedniej prędkości roboczej podczas pracy (mniejsza prędkość obrotowa silnika pozwala zaoszczędzić nawet do 2 litrów oleju napędowego na godzinę)
  • systematyczne przeglądy techniczne maszyn,
  • dostosowanie rodzaju sprzętu do wielkości produkcji.

 

Ograniczenie spalania przez modyfikację oprogramowania

 

Przedstawione wyżej czynniki mają duże znaczenie dla poziomu spalania paliwa w starszych typach maszyn. Zakup nowego modelu jednak nie oznacza, że można postępować tak samo i osiągnąć zbliżone efekty. To jednak nie wyklucza możliwości poprawy efektywności silnika. Jak w większości nowoczesnych jednostek napędowych również w ciągnikach rolniczych za spalanie w dużym stopniu odpowiada elektronika. To komputer pokładowy maszyny decyduje o tym, jaka porcja paliwa i tlenu znajdzie się w komorze spalania.

Optymalizacja ustawień wtrysku paliwa i jej efekty

 

Poprawę poziomu spalania paliwa w ciągniku można więc uzyskać przez modyfikację oprogramowania komputera. Zmiany obejmują parametry wtryskiwania, poprzez ustawienie ich na optymalnym poziomie. Są to:

  • stosunek wtryskiwanego paliwa i powietrza,
  • długość i czas wtrysku,
  • ciśnienie wtrysku,
  • ilość podawanego paliwa.

Optymalizacja tych ustawień sprawia, że jednostka napędowa jest mniej obciążona, ma lepszą charakterystykę pracy i w efekcie spala mniej paliwa przy tym samym poziomie mocy. Oszczędności w tym zakresie mogą dochodzić nawet do 18%! Sednem sukcesu bowiem jest takie ustawienie parametrów pracy silnika, aby nie przekraczał on liczby obrotów potrzebnej do wykonania konkretnej pracy. Jeśli to nastąpi, moc nie wzrośnie, natomiast wzrośnie spalanie.

Chcesz wiedzieć więcej? Skontaktuj się z nami!