Zimowy serwis ciągnika: co warto zrobić?

Rozpoczęcie kilkumiesięcznej przerwy w pracach polowych to dobry moment, aby zająć się ciągnikiem i przygotować go na kolejny sezon. Do zrobienia jest sporo – trzeba umyć maszynę, wymienić filtry, olej, wymontować akumulator. Oprócz tego warto pomyśleć o tuningu traktora. Zwiększenie mocy silnika to sposób na to, aby ciągnik sprawował się jeszcze lepiej niż do tej pory.

W jaki sposób należy umyć traktor przed rozpoczęciem zimy?

Po ostatnich pracach polowych ciągnik należy dokładnie oczyścić z zabrudzeń znajdujących się na zewnątrz maszyny oraz w samej kabinie.

Do mycia traktora najlepiej sprawdzi się myjka ciśnieniowa. Warto też sięgnąć po dobry płyn alkaliczny. Dzięki takiemu gadżetowi i środkowi do czyszczenia można sprawnie i szybko usunąć nie tylko zaschnięte błoto, piach z kół, ale też tłuste zabrudzenia, np. plamy oleju i smarów. Podczas mycia nie należy nakierowywać strumienia wody na przewody elektryczne, układ wydechowy, korki wlewu paliwa.

Zimowy serwis ciągnika to także dokładne sprzątanie jego kabiny. Należy ją odkurzyć, umyć szyby od wewnątrz. Na koniec warto przyjrzeć się maszynie pod kątem tego, czy nie odpada z niej farba lub czy nie pojawiły się na niej ogniska korozji. Jeżeli zauważysz takie defekty, działaj od razu – usuń rdzę i polakieruj karoserię.

Wymiana olejów i filtrów w ciągniku

Wymiana oleju w ciągniku ma ogromny wpływ na jego żywotność. Ci, którzy tego nie zrobią przed zimą, narażą silniki maszyny na zniszczenie. W starym oleju znajdują się kwaśne produkty spalania, które mają zły wpływ na mechanizm ciągnika – przyczyniają się do jego korozji.

Po ostatnich pracach polowych warto zająć się także czyszczeniem silnikowych filtrów powietrza. Jest to konieczne, ponieważ wszelkie zabrudzenia prowadzą do zmniejszenia wydajności jego pracy, a nawet do zwiększenia toksyczności spalin.

Demontaż akumulatora

Taki zabieg to sposób na to, aby przedłużyć żywotność akumulatora. Element ten przechowuje się zawsze w pomieszczeniu, w którym panuje dodatnia temperatura. Musi on być także naładowany i nie można doprowadzić do sytuacji, aby w czasie zimy akumulator rozładował się. Należy regularnie sprawdzać stan jego naładowania, a w razie potrzeby zasilić go za pomocą prostownika.

Podkręcenie mocy silnika

Jeszcze przed zimą zastanów się, co mógłbyś zrobić, aby ciągnik był jeszcze wydajniejszy. Patentem na to jest m.in. tuning silnika, czyli zwiększenie jego mocy. Na czym polega taki zabieg?

  • Fachowcy analizują możliwości jednostki napędowej, uważnie studiują jej specyfikację, a także wysłuchują oczekiwań samego właściciela maszyny.
  • Przed przystąpieniem do tuningu są zapisywane pierwotne ustawienia. Dopiero potem modyfikuje się oprogramowanie zarządzające pracą silnika. Taki zabieg pozwala na wykorzystanie zapasu mocy drzemiącej w maszynie.
  • Praca traktora jest sprawdzana – porównywane są możliwości silnika sprzed i po tuningu, a właściciel odbywa jazdę próbną.

Tuning jednostki napędowej to same korzyści dla rolnika. Maszyna pracuje wydajniej, szybciej radzi sobie z pracami w polu, a oprócz tego zużywa mniej paliwa. Taki zabieg pozwala zwiększyć rentowność prowadzenia gospodarstwa.

Ciągnik wykorzystuje się m.in. podczas siewu, rozrzucania obornika, oprysków. Jest to najważniejsza maszyna w gospodarstwie, dlatego jej stan, efektywność przeprowadzanych za jej pomocą prac ma wpływ na całe gospodarstwo. Dlatego tuż przed zimą starannie ją umyj, nie pozostawiaj jej na kilka miesięcy ze starym olejem w baku oraz z wyjmij z niej akumulator. Możesz też ulepszyć swój traktor – umożliwia to m.in. modyfikacja oprogramowania zarządzającego pracą silnika.